Welke soorten vispassen zijn er

Op 1 januari 2007 verving de VISpas, in handig creditcardformaat, de welbekende Sportvisakte en Grote Vergunning. Met deze VISpas kun je vissen in alle wateren die in de bijbehorende Lijsten van Viswateren zijn ingebracht.

Samen met je VISpas of Kleine VISpas vormt je Lijst van viswateren de schriftelijke toestemming om ergens te mogen vissen. In de lijsten van viswateren zijn de wateren opgenomen, waar je mag vissen met het betreffende document.

VISplanner App

Met de VISplanner App check je eenvoudig en direct aan de waterkant met je smartphone of je er mag vissen of niet, op basis van jouw eigen VISpas. Inclusief alle benodigde informatie van viswateren. Ook vind je er op de Google Maps kaart allerlei visserijvoorzieningen als trailerhellingen, visstekken, hengelsportzaken en meer.

Waar mag ik vissen?

Met de VISpas en bijhorende Lijsten van Viswateren of de VISplanner App op zak mag je vissen in alle wateren die in deze lijsten vermeld staan.

•Je mag met twee hengels en alle toegestane aassoorten vissen.
•Je hebt één pasje als bewijs dat je lid bent van je vereniging, de federatie én Sportvisserij Nederland - dit scheelt een hoop papierwerk.
•Je helpt mee aan een goede controle, visstandbeheer en de organisatie van wedstrijden.
•Je bent lid van Sportvisserij Nederland en draagt zo bij aan de belangenbehartiging van de Nederlandse sportvisser zodat jij tot in de lengte van dagen kan en mag blijven vissen.

JeugdVISpas

Tot je 14de jaar mag je onder begeleiding van een volwassene die in het bezit is van de juiste papieren, met één hengel zonder vergunning vissen. Ben je op 1 januari nog geen 14 jaar, maar wil je wel met twee hengels en alle aassoorten in alle wateren kunnen vissen waar je ook met de VISpas terecht kunt (Landelijke Lijst van Viswateren), neem dan de JeugdVISpas. Vis je alleen met één hengel en niet op roofvis in water van jouw vereniging, dan heb je aan een jeugdvergunning van je vereniging genoeg.

Jeugdvergunning

Ben je op 1 januari van het visjaar nog geen 14 jaar en wil je vissen zonder begeleiding van een volwassene, en wil je vissen met één hengel en niet op roofvis in water van de Deinende Dobber, dan heb je aan de jeugdvergunning genoeg. Je kunt de Jeugdvergunning bij de verkooppunten krijgen.

LET OP: Tot je 14de jaar mag je onder begeleiding van een volwassene die in het bezit is van de juiste papieren, met één hengel zonder vergunning vissen.

Weekvergunning

Fryslân wordt jaarlijks bezocht door veel toeristen en dagjesmensen. Indien je alleen ineen korte periode wilt sportvissen, bijvoorbeeld omdat je geniet van een welverdiende vakantie in Fryslân, kun je een weekvergunning aanschaffen.

Deze weekvergunning, die je dezelfde mogelijkheden biedt als de VISpas, kun je kopen bij onze verkooppunten.

Zeevispas

Voor zeevissers die lid zijn van een vereniging komt de ZeeVISpas. Dit betekent echter niet dat vissen in zee vergunningplichtig is. Door de aanschaf van de zeeVISpas draag je bij aan belangenbehartiging en je kunt zo deelnemen aan het (inter)nationale wedstrijdcircuit. De ZeeVISpas geeft bovendien exclusief toegang tot het Grevelingenmeer, het Veersemeer en bevat de spitvergunning. De ZeeVISpas is bedoeld voor mensen die enkel en alleen op zee vissen. Dezelfde zeevismogelijkheden zijn opgenomen in de VISpas.

Als zeevisser krijg je net als vissers op de binnenwateren te maken met wet- en regelgeving.
Je kunt ook in één oogopslag zien wanneer welke visdocumenten vereist zijn via het Visdocumentenschema.

Nachtvissen

In de maanden juni, juli en augustus mag er in de meeste wateren de hele nacht gevist worden. Buiten die maanden mag gevist worden vanaf één uur voor zonsopgang tot twee uur na zonsondergang. In sommige wateren mag ook buiten de periode van juni t/m augustus 's nachts worden gevist. Raadpleeg hiervoor de Lijst van Viswateren! Nachtvissen is niet toegestaan op het IJsselmeer en in de daaraan gelegen open havens. Ook voor het nachtvissen geldt dat deze vergunning nadere bepalingen kan geven.
Lees in de brochure 'Nachtvissen goed geregeld' (PDF 1,6 MB) alles over vissend overnachten aan de waterkant. Bekijk hier de Lijst van nachtviswateren..

Dubbele afdracht

• Het kan voorkomen dat u als sportvisser lid bent van meerdere verenigingen en u meerdere malen de landelijke afdracht heeft betaald.

U heeft recht op retournering van de teveel betaalde afdracht als u meerdere VISpassen heeft zonder sterretje rechts naast het lidnummer. De oorzaak hiervan is dat de persoonsgegevens bij één van de verenigingen niet kloppen, waardoor u niet gematched bent.

Als u een extra VISpas (sterretje rechts naast het lidnummer) in uw bezit heeft die u niet middels het voorlopig bewijs van lidmaatschap heeft verkregen, maar direct via de vereniging, dan verzoeken wij u om de teveel betaalde afdracht bij de vereniging terug te vragen